Glaskunst

I Grevelsgaards glasstudie arbejdes der med koldglas De primĂŠre 4 teknikker der anvendes er:
  1. Fusing
  2. Slumpning
  3. Sagging
  4. StĂžbning
Du kan lĂŠse mere om de forskellige teknikker HER NĂ„r man kunstnerisk arbejder med glas er der – lidt forenklet fortalt – 2 mĂ„der man kan arbejde pĂ„. Den ene teknik er glaspustning hvor kunstneren arbejder med glasset mens det er varmt. Den anden teknik er hvor man arbejder med koldt glas. Dette skal forstĂ„s sĂ„ledes, at glasset er koldt nĂ„r det kommer i ovnen og koldt igen nĂ„r det tages ud af ovnen. Selv om man arbejder med sĂ„kaldte koldtglas teknikker, er der dog nogle avancerede teknikker hvor det varme glas bearbejdes under processen. I Grevelsgaards glasstudie arbejdes der med koldglas De primĂŠre 4 teknikker der anvendes er:
  1. Fusing
  2. Slumpning
  3. Sagging
  4. StĂžbning
Herudover:
  1. Glas i kombination med andre materialer
  2. Efterbehandling
Glastyper Glas er ikke bare glas. Forenklet sagt findes der 2 typer glas man kan anvende nĂ„r man arbejder med koldt glas teknikker. Kunstglas (Bullseye, Artista, System 96 m.fl.) Floatglas (populĂŠrt kaldet vinduesglas) Kendetegnende ved disse glastyper er, at nogle af disse har forskellige udvidelseskoefficienter hvilket betyder at der vil vĂŠre meget stor risiko for at glasset revner hvis man blander forskellige glastyper med hinanden. Hvis man blander glas fra forskellige producenter, skal man derfor sikre sig at disse er kompatible med hinanden (har samme udvidelseskoefficient) Hovedteknikker ved arbejde med koldt glas Fusing NĂ„r man arbejder med koldt glas tilskĂŠrer man glasset i de Ăžnske stĂžrrelser og former – ofte med forskellige farver – lĂŠgger det i de Ăžnskede mĂžnstre eller figurer, ofte i flere lag. Herefter kommer det i en kold ovn hvorefter glasset varmes op og afkĂžles mens det ligger i ovnen. Denne teknik hedder fusing, som er en gammel teknik som allerede blev udfĂžrt i det gamle Egypten for flere tusind Ă„r siden og genopdaget midt i 1900-tallet og benyttes bĂ„de til brugskunst (fade og skĂ„le mm) og som selvstĂŠndig kunst. AfhĂŠngig af hvilken teknik man bruger vil temperaturen typisk ligge mellem 600 – 800 grader under processe Slumpning Slumpning er en teknik hvor man former glasset, eksempelvis ved fremstilling af et fad. Efter man har fuset sit glasfad lĂŠgge man sit fad nedover en form eller et emne – hvorefter man langsom varmer glasset op – og ved hjĂŠlp af tyngdeloven – falder emnet ned over formene eller emnet og tager form derefter. Sagging En anden metode man kan anvende hvis man vil lave eksempelvis skĂ„le eller lampeskĂŠrme er teknikken der hedder sagging. Ved denne teknik lĂŠgges glasset henover er ring eller plade med hul i. NĂ„r glasset varmes op og bliver blĂžd vil glasset langsom falde ned i hullet. AfhĂŠngig af den form man Ăžnsker kan man lade glasset falde helt ned pĂ„ ovnpladen sĂ„ den bliver an fald bund pĂ„ emnet. Man kan ogsĂ„ vĂŠlge at standse processen inden ovenpladen rammes hvorved emnet bliver helt rund i bunden. StĂžbning StĂžbning af glas er ogsĂ„ en teknik inden for koldglas. NĂ„r man taler og glasstĂžbning er de tre hovedteknikker der anvendes:
  • SandstĂžbning
  • StĂžbning i Ă„ben gipsform
  • StĂžbning i lukket gipsform
SandstĂžbning Ved sandstĂžbning anvendes en sĂŠrlig sandtype som er udviklet til formĂ„let. StĂžbningen foregĂ„r ved, at der laves en fordybning i sandet. Fordybningen laves enten ved at man former fordybningen ved at grave og forme fordybningen, eller ved at lave et emne som presse ned i sandet som derved former den Ăžnskede fordybning i sandet. Herefter lĂŠgger man forsigtig glasstykker ned i formen og smelter det i ovnen. For at finde den rette mĂŠngde glas der skal lĂŠgges ned i ovnen kan man – hvis man danner formen ved at presse et emne ned i formen – tage et litermĂ„l og fylde eksempelvis 8 deciliter vand. Herefter presser man emnet ned i vandet i prĂŠcis samme dybde som man har lavet formen i sandet. Herefter aflĂŠses det hvor meget vandstanden er steget. Herefter fyldes der glas i litermĂ„let indtil vandstanden er steget ligesĂ„ meget som da emnet blev presset ned i vandet. NĂ„r man sandstĂžber vil de flader som vender ned mod sandet fĂ„ en grov struktur. Denne struktur kan man vĂŠlge af slibe/polere helt eller delvis. NĂ„r man stĂžber i en Ă„ben form vil oversiden altid blive flad og glat StĂžbning i Ă„ben gipsform Detaljeringsgraden ved at anvende gips i sine forme giver en helt anden detaljeringsgrad end ved sandstĂžbning. Hvas man eksempelvis laver en afstĂžbning at en hĂ„nd vil man efterfĂžlgende kunne se fingeraftrykket i glasstĂžbningen. Fordybningen i gipsen kan laves pĂ„ samme mĂ„de som ved sandstĂžbning. Ligeledes kan den rette mĂŠngde glas beregnes som efter ovenstĂ„ende metode. StĂžbning i lukket gipsform. Ved anvendelse af ”lukkede” former kan man lave fine tredimensionelle stĂžbninger hvor kun er Ă„bningen hvor glasset kommer ind i formen der bliver flad. I den ”lukkede” gipsform er der 2 mĂ„der man kan lave ”hulrummet” i formen: Anvendelse af organisk materiale som har den Ăžnskede form. Det kunne eksempelvis vĂŠre frugter eller kartofler som er tilskĂ„ret den Ăžnskede form. Dette organiske materiale fordamper nĂ„r formen udbrĂŠndes. Anvende voks som formes i den Ăžnskede figur. Formen sĂŠttes i ovnen ved lav temperatur indtil voksen er smeltet ud hvorefter formen udbrĂŠndes. For at finde den mĂŠngde glas der skal anvendes for at fylde formen, kan man tage et litermĂ„l. LitermĂ„let fyldes med prĂŠcis 1 liter. Herefter hĂŠlder man vand i formen indtil den er fyldt, hvorefter man fylder glasstykker i litermĂ„let indtil det litermĂ„let igen er fyldt med prĂŠcis 1 liter, hvorved du har den mĂŠngde glas der skal bruges til at fylde formen. Den udmĂ„lte glasmĂŠngde fyldes i en keramisk urtepotte – med hul i bunden – som placeres over hullet i formen, som herefter smelter og flyder ned i formen. Glas i kombination med andre materialer NĂ„r man arbejder med glas kan man kombinere dette med andre materialer. Det kan eksempelvis vĂŠre forskellige former for metaller som smeltes ind i glasset. Nogle metaller – afhĂŠngig af mĂŠngden af ilt –éndrer farve under smelteprocessen. Det er derfor altid med en vis spĂŠnding man kigge i ovnen efter smeltningen for at hvilke farve nuancer der er fremkommet denne gang. Man kan ogsĂ„ arbejde med bladguld eller tilsĂŠtte stoffer der giver bobler i glasset. Efterbehandling NĂ„r glasset er kommet ud af ovnen, kan anvende forskellige teknikker til at bearbejde glasset:
  • Polering
  • Slibning
  • Boring
  • SandblĂŠsning
SandblĂŠsning giver en silkeagtig overflade. NĂ„r man sandblĂŠser, kan man enten sandblĂŠse hele emnet eller dele heraf. Det kan ofte vĂŠre meget effektfuldt hvis man kun sandblĂŠser dele af emnet. Sluttelig kan man kombinere sit kunstvĂŠrk i glas med andre materialer. Det kunne at man havde lavet fusing eller en stĂžbning som man opsatte i en metal- eller trĂŠramme eller man havde udfĂžrt en skulptur i beton som efterfĂžlgende dekoreres med glas.